PSICHIKOS  SUTRIKIMAI

::::::::::::::::

sezoninė    depresija

Kas nutinka
Prevencija
Simptomai
Gydymas

DEPRESIJA PO GIMDYMO

KLAUSKITE

 Sezoniniai afektiniai sutrikimai(SAS)

Kiekvienam pažįstama "pavasario karštligė": svaigulys, pakylėjantis sielas, kai tamsias žiemos dienas keičia saulėtas pavasaris. 
Prieš 150 metų gydytojai pastebėjo tamsių žiemos dienų dienų įtaką žmogui - žiemos depresiją.
Bet į žiemos sezono poveikį  medicinoje pradėta rimtai atsižvelgti tik 1980-tųjų pradžioje, kai mokslininkai ėmė tyrinėti ryškiai pažemėjusią žmonių nuotaiką  mažai saulėto sezono metu - lapkričio - kovo mėnesiais.

Žiemos depresijos spektras

Žiemos liūdesys varijuoja nuo nelabai sunkaus  jausmo "žiemos liūdnumo" iki ryškaus "žiemos prislėgtumo" jausmo, vidutinio sunkumo žiemos depresijų, mediciniškai žinomų kaip "sezoniniai afektiniai sutrikimai".

  • Žiemos liūdnumas. Žmonės su vidutiniu žiemos liūdesiu paprastai visą žiemą jaučiasi normaliai, bet maždaug vasario mėnesį jie pasijunta išsekę, jiems išsivysto vėlyvas žiemos "susierzinimas" kai dienos ima ilgėti .
  • Žiemos slogutis. Šių žmonių veikla žiema kinta. Jų nuotaika tampa prislėgta, jie jaučia padidėjusį poreikį miegoti, priauga keletą kilogramų viršsvorio, jiems gali būti labai sunku keltis rytais.
  • Sezoninis afektinis sutrikimas. Žmonės, jaučiantys gilų lūdesį žiemą, tampa stipriai depresiški kiekvieną rudenį, ir negali normaliai gyventi iki pat pavasario. Jiems būdingi ir kiti depresijos požymiai: letargija, nusiminimas, beviltiškumo pojūtis, nerimas ir socialinis atsiribojimas. 

Kuo arčiau šiaurės gyveni...

   SAS apima  5% JAV gyvenančių suaugusiųjų, 25 procentai gyventojų kenčia nuo žiemos liūdesio. Rizika didėja, kuo arčiau šiaurės gyveni. Tyrimai rodo, kad nuo SAS kenčia 1 procentas Floridos gyventojų ir net 10 procentų - Aliaskos gyventojų. 
   Manyta, kad SAS yra suaugusiems būdingas sutrikimas. Bet vėlesni tyrimai įrodo, kad tai būdinga ir vaikams. Ekspertai nustatė, kad nuo SAS kenčia apie 4 procentai JAV gyvenančių 10-mečių vaikų. Bet daug dažnesni vaikų tarpe yra žiemos liūdesys arba žiemos slogutis.  Ištyrus 1700 nuotaikų pokyčius (daktarės  Mary Carsakdon, Ph.D., biomedicinos ir psichitrijos profesorės iš  Brown Universiteto  Providence tyrimai), nustatyta, kad  50% tiriamujų  išryškėjo nors vienas  depresijos simptomas žiemą, o pavasarį tokių simptomų  pasitaikė tik  10%.


Žmonių žiemojimas?

   Daugelio gyvūnų elgesys kinta žiemą: lokiai miega, paukščiai migruoja. Gyvūnų sezoninis elgesys įtakojamas smegenyse esančių šviesai jautrių zonų - kankoriežinių liaukų. Dienoms trumpėjant, akys perduoda vis mažiau šviesos energijos optiniu nervu, o tai sąlygoja hormoninius pokyčius - išsiskiria daugiau melatonino, kuris padeda reguliuoti elgseną. Kai kuriems gyvūnams padidėjęs melatonino kiekis stabdo reprodukciją- dauginimąsi, ir tai reikalinga rūšies išlikimui (žiemą patelės negimdo jauniklių). 
   Žmonės irgi turi jautrias kankoriežines liaukas, bet moksliškai nebuvo  nustatyta, kad jiems būdingas sezoninis ritmas. Dabar yra kita nuomonė,  ir ne tik dėl žiemos slogučio pasireiškimų. Pvz, statistika rodo, kad kūdikiai dažniau gimsta pavasarį bei vasarą, nei žiemą. Panašu, jog žiemos depresija yra kaip mūsų nueitos evoliucijos aidas. Poreikis miegoti ilgiau, svorio priaugimas - tai panašu į žiemojimą, būdingą gyvūnams , rašo   Dr. Freeman. Kai kurie autoriai teigia, kad SAS yra "žiemojimo atsakas".


Tebūnie šviesa

   Mokslininkai pastebėjo, kad, kenčiantys nuo SAS, žiemos atostogas linkę praleisti pietuose. Po kelių saulėtų dienų jie pasijunta daug geriau, ir dar kelias savaites po atostogų  jaučiasi visai gerai. "Ilga diena ir daug šviesos išgydo depresija",- sako SAS ekpertas psichiatrijos profesorius William Sonis (JAV). 
   Šie pastebėjimai davė idėją naujam požiūriui į sezoninės depresijos gydymą - kasdienis gydymas aukšto intensyvumo artima saulės šviesa - atmetus UV spindulius. Naujas gydymo metodas  vadinamas šviesos terapija.

   Nuo 1980 ryškios šviesos terapija - fototerapija - taikoma SAS gydymui kaip vienas iš būdų. Šviesos Terapijos Asociacijos vadovas daktaras Michael Terman ( New York City) sako, kad "daugeliui pacientų keturios valandos per dieną - tai pernelyg daug laiko". Jo studijos parodė, kad pakanka rytinių fototerapijos seansų, jų nebūtina kartoti vakare - todėl gydymas fototerapija sutrumpėja per pusę. Dar po kelių metų seansų trukmė buvo sutrumpinta padidinus šviesos intensyvumą.
   Tipiškas apšvietimas namuose yra apie 250 lux. Vasarą vidudienį šviesa siekia 120 000 lux. Fototerapijai buvo sukonstruota įranga teikianti 10 000 lux intensyvumo šviesą. Kenčiantys nuo SAS kasdien turi praleisti 30min tokioje šviesoje, kad jų simptomai dingtų. SAS simptomai pradeda nykti maždaug po savaitės nuo fototerapijos rpadžios tačiau nutraukus gydymą jie labai greit atsinaujina. Todėl šviesos terapija turi būti taikoma ištisai nuo spalio iki balandžio mėn.
   Ar gali ilgalaikis kasdienis buvimas 10 000 lux šviesoje pakenkti? Daktaras Terman sako - NE. Tai nėra šviesiau, nei saulės šviesa ankstų rytą. Žinoma, ryškios šviesos toleravimas yra individualus - kai kurie žmonės dėl to jaučiasi diskomfortiškai. Perdozavimo simptomai išnyksta nutraukus fototerapiją. "Kai žmonės supranta kokios yra jų individualios ribos, jie nebeturi dėl to jokių problemų"- sako daktaras Terman. 


Aušros šviesa

   Paskutinių metų tyrimai rodo, kad ne visiems žmonėms, apimtiems žiemos depresijos, gydymui būtina labai ryški šviesa. Dr. terman nustatė, kad švelni aušrą imituojanti šviesa taip pat efektyvi sklaidant depresinę nuotaiką. 

Šviesos terapija ir nesezoninės depresijos

   Atliekami įvairūs tyrimai, siekiant nustatyti ar fototerapija gali padėti gydant depresiją, nesusijusią su sezoniškumu. Psichiatrijos profesorius Daniel F. Kripke atliko tyrimą su 50 vyrų sergančių depresija. Viena grupė pacientų vakarus leisdavo ryškioje1,600 vatų stiprumo šviesoje. Kita grupe- prieblandoje.Palyginus tų dviejų grupių pacientų savijautą , šviesoje leidusiųjų vakarus pacientų simptomai sumažėjo 18% lyginant su kita grupe. 

Kaip "pašviesinti" savo nuotaiką"

   Šviesos terapija būtina sergant sezonine depresija, bet fototerapijos ekspertai duoda ir kitų patarimų:

  • Daugiau naturalios saulės šviesos. Atitraukite užuolaidas nuo langų, naudokite ryškias spalvas sienų dažymui.
  • Jei tik galite- sėdėkite arčiau lango - mokykloje, darbe, transporte ir tt. 
  • Pasivaikščiokite. Nuo SDS kenčiantys žmonės  žiemą dažniausiai labai mažai laiko praleidžia lauke. Šveicarai įrodė, kad kasdienis 1 valandos pasivaikščiojimas vidurdienį žiemą  gali labai ryškiai pakelti nuotaiką. 
  • Bent dalį atostogų turėkite žiemą ir pasistenkite paleisti jas pietuose. 
  • Pabandykite ryškios šviesos terapiją. Šią įranga gamina keletas kompanijų- informaciją galima rasti: http://www.apollolight.com/ http://www.ottbiolight.com/.

Klausimams ir komentarams: info@psichoterapija.ot.lt
© 2000 gera būsena
Atnaujinta: May 23, 2002